Sporten en zwangerschap

Sporten en zwangerschap: sommigen denken dat dit niet kan, terwijl anderen juist meer gaan sporten wanneer zij in verwachting zijn. Niet vreemd dus dat er behoorlijk wat onduidelijkheden zijn rond sporten tijdens de zwangerschap. Ben jij een sportfanaat? Dan zit je mogelijk ook in dubio. Misschien heb jij in jouw omgeving wel gehoord dat sporten schadelijk kan zijn voor de kleine in jouw buik. Wil jij er zeker van zijn wat er nu wel en niet kan met betrekking tot sporten tijdens de zwangerschap? Dan ben je hier aan het juiste adres! Wij vertellen jou in onderstaande tekst namelijk alles over dit onderwerp.

Waak voor overbelasting

Veel vrouwen die zwanger zijn en regelmatig sporten, gaan hier lekker mee door. Dat mag natuurlijk, want sporten tijdens de zwangerschap kan over het algemeen geen kwaad. Althans, niet wanneer jij dezelfde sport blijft beoefenen als jij voorheen altijd deed. Het is wel belangrijk om te weten dat jouw spieren en gewrichten tijdens de zwangerschap extra belast worden. Niet gek ook, want er groeit een kind in jouw buik. Dit is wel iets om in je achterhoofd te houden wanneer je regelmatig gaat sporten. Een zwangerschap vraagt namelijk al veel van spieren en gewrichten en dat doet sporten natuurlijk ook. Waak daarom altijd voor overbelasting. Kies bijvoorbeeld eens voor de wat lichtere gewichten en sport bijvoorbeeld wat korter dan voor je deed voor je zwanger was. Op deze manier zorg jij ervoor dat je niet overbelast raakt.

Voel het vooral zelf aan

Zoals gezegd kan sporten tijdens jouw zwangerschap geen kwaad. Het kan echter wel zorgen voor problemen. Jij wilt dit voorkomen en daarom zoek je nu naar wat er mogelijk is voor wat betreft sporten en zwangerschap. Er zijn een aantal zaken die algemeen bekend zijn, maar het kan ook per persoon verschillen. Zo is de ene vrouw tijdens haar zwangerschap gevoeliger voor sportblessures dan de ander. Ook kan het lichaam per zwangerschap heel anders reageren op inspanning. Sporten tijdens jouw zwangerschap kan vaak zonder problemen, maar er kan jou altijd wat overkomen. Wees dus voorzichtig en voel vooral zelf aan of jouw lichaam het aankan. Voelt het niet goed? Stop er dan gewoon mee. Na jouw zwangerschap kun je dan de draad weer oppakken.

Welke sporten zijn goed tijdens jouw zwangerschap?

Sommige sporten zijn ontzettend zwaar om te beoefenen tijdens een zwangerschap. Er zijn echter ook sporten die juist goed en ontspannend kunnen zijn wanneer jij in verwachting bent. Zwemmen is één van deze sporten. In het water ben jij namelijk een stuk lichter en dat is ook wel eens prettig. Dit is zeker het geval wanneer je al een aantal maanden zwanger bent en een forse buik hebt. Bovendien belast jij jouw spieren en gewrichten niet met zwemmen en dat terwijl je wel constant in beweging bent. Naast zwemmen is yoga ook ontspannend om te beoefenen. Dit is in feite geen sport, maar toch zie je dat veel zwangere vrouwen aan yoga doen. Tennissen en fietsen kan daarnaast ook prima wanneer jij zwanger bent, maar bij deze sporten is het wel belangrijk goed naar je eigen lichaam te luisteren.

Gezond eten in plaats van sporten

De meeste mensen sporten om hun lichaamsgewicht op pijl te houden. Als zwangere vrouw ervaar jij misschien dat sporten wat lastig is met een wezentje in jouw buik. Ga in dat geval niet stug door, maar wacht tot na de zwangerschap. Bang dat jij ontzettend veel aankomt in de betreffende periode? Dat hoeft niet. Althans, niet wanneer jij gezond eet in de aanloop naar en tijdens jouw zwangerschap. Door gezonde voeding blijf jij namelijk op een normaal gewicht. Daarnaast is gezonde voeding tijdens jouw zwangerschap ook uitermate belangrijk voor de baby. Wanneer jij zelf gezond eet, krijgt de baby namelijk ook alle benodigde voedingsstoffen tot zich. En dit zorgt ervoor dat de baby blijft groeien.